onsdag 7 november 2012

Kakstämpel

 




Den lilla onödiga, men ack så roliga, prylen kakstämpel har stått på min önskelista sedan i somras. Jag hade av en händelse råkat läsa en sida med recept och prylar till bakning och blev förtjust i detta lilla bakredskap. Jag tittade in på den hänvisade sidan coolstuff för att bjuda mig själv på en onödig liten pryl. Uppenbarligen var det fler som hade hittat den sidan och också ville köpa en cool liten pryl. "Slut på lager" var beskedet och mitt lilla ha-begär fick stilla sig.

Men nu var det dags! Min tur att inhandla denna lilla stämpel. I helgen hittade jag denna på Åhlens. Uppenbarligen så var det fler som hade hittat till Åhlens för det fanns bara ett fåtal kvar. Kakstämpeln har ett handtag i bokträ och en stämpeldel i i silikon. Den är  10 cm hög och har en diameter på 7,5 cm.
Pris; 99 kronor. Tiilhörande recept finns på Åhlens webbplats.

Kakrecept ca 25 st
250 g smör
1,5 dl strösocker
1/2 tsk salt
1/2 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
1 äggula
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 190°C.
Rör ihop vetemjöl, bakpulver, socker, vaniljsocker och salt.
Blanda i smöret och arbeta tills degen är smulig.
Blanda till sist i äggulan och arbeta till en fast deg.
Låt degen vila kallt i en timme.

Strö mjöl på köksbänken och mjöla kakstämpeln.
Rulla degen till 3 cm stora bollar.
Platta till bollarna och stämpla med kakstämpeln.

Lägg kakorna på en smord plåt eller en plåt med bakplåtspapper.
Grädda kakorna i 6-8 minuter eller tills de är gyllenbruna.

Ta ut kakorna ur ugnen och låt dem vila några minuter så att de hårdnar.
Lägg över dem på ett galler för att svalna helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar