lördag 23 februari 2013

Januari

Mitt i februari publicerar jag en januaribild. Den kräver nog sin bildtext för att bli förstålig.

När minusgraderna är som flest, i min stad i Svea rike, då anordnas Hindersmässan. En, av tradition återkommande, vintermarknad med anor från medeltiden. Den är en lika naturlig del av min stad som vattentornet på norr, slottet och de röda stugorna i staden mitt, de blå bergen i väster, den gröngråblå marmorerade sjön i öst och de öppna slätterna i söder.
Medeltidens handel med järn har utbytts till försäljning av fårskinnstofflor, ätbara munkar i otaliga varianter, hemslöjd och en kraftig överdosering av godis.
Lilleman har redan tagit fasta på traditionerna. En sväng bland marknadsstånd och ambitiösa knallar var oundvikligt denna eftermiddag i januari. Shoppinglistan var redan klar och icke förhandlingsbar. Vid två tillfällen fick jag smyga ut fingrarna ur de värmande vantarna för att med stela fingrar plocka bland mynt och sedlar. Jorrå, är det fest så är det, vilket firades med brända mandlar och en ätbar munk med smarties på. Därefter var både marknads- och godisbehovet tillgodosett.
Men mysig är det, en eftermiddag eller två, en gång om året eller så.

 

Tema 140 januari
Bild 13 av 365

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar