torsdag 20 december 2012

Lakritskolor

Till alla lakritsälskare, och till några som ännu inte har förstått tjusningen med lakrits. Några av er, om ni utmanar er att smaka dessa, kommer att öppna upp hjärtat för lakrits.
Jag har redan hittat en person som med ett litet näsrynk och ett pincettgrepp tog en av dessa lakritskolor och försiktigt smakade. Orden som yttrades (- Jag tycker inte om lakrits!) åts upp i samma takt som kolan.

Till cirka 40 små godbitar behöver du

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
0.75 dl turkisk peppar (jag använder cirka 100 gram...)
2 tsk smör
200 gram mörk choklad

Blanda grädde, socker, sirap, kakao och turkisk pepparkaramellerna i en vid gryta.
Låt det koka upp under omrörning.
Låt sedan koka/puttra utan lock tills termometern visar 120 grader eller tills smeen klarar "kulprovet". Det tar cirka 15 minuter i en vid gryta, Rör om då och då.
Smaka av med hjälp av ett "kulprov" för att känna av lakritssmaken! Om du vill ha mer lakritssmak kan du lägga i fler karameller. Under omrörning smälter de ganska snabbt.

Rör ner smöret och häll smeten i en bakpappersklädd form, cirka 20 x 20 cm.
Ställ kolan kallt för att stelna.
Smält chokladen i vattenbad eller i mikrovågsugn och låt den svalna något. Om den är för varm när man doppar kolan kan kolan smälta något.

Skär eller klipp kolan i bitar.
Doppa varje bit i chokladen och lägg upp på ett galler eller på ett bakplåtspapper. (Jag brukar spetsa kolan på en tandpetare och doppa i chokladen. Jag kan då snurra bort överflödig choklad. Kolan lyfter jag av tandpetaren med hjälp av en gaffel. På så sätt slipper jag chokladkladdiga fingrar.)

Strö lite havssalt på toppen innan chokladen har stelnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar