lördag 8 oktober 2011

Firre på matsedeln!

Lilleman hade fiskat för några helger sedan. Det hade även fröken på dagis gjort. Måndagens samtal i samlingen var givet.
...
- Det sägs att man blir smart av att äta fisk? Åt du upp din fisk? undrade fröken.
- Ja, det gjorde jag! Det borde du också ha gjort, för det gjorde du nog inte. svarade lilleman.
...
Hans ringa ålder räddade honom, från att hamna på minuslista i attityd och hövlighet. Han är fortfarande lagom gammal för att gå under "konstaterande och uttryck av egen åsikt". Som tur var hade fröken tillräckligt med självkänsla, baserat på annat är fiskars frekvens på matsedeln, för att skrattande kunna återberätta samtalet för mig.

Idag fick jag min beskärda del när jag råkade dricka ur lillemans glas.
- Men mamma, du är allt bra tokig du. Fel glas! Du borde äta mer fisk! uttrycker lilleman, snabbt och med värme och glimten i ögat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar