måndag 3 oktober 2011

Rödbrunt hår och Tjälknöl

För länge sedan, när jag var liten, var bland annat film en stor inspirationskälla för min kreativitet i stort som smått. När Dirty Dancing gick upp på Svea rikes biografer satt jag med tindrande ögon och tog del av det som spelades upp på bioduken. (Mamma var mest förfärad över att hon hade tagit med sin 11 åriga dotter på en film där "de nästan hade sex med kläderna på"). Jag tänkte inte alls på det (de dansade ju bara). Däremot blev jag betagen av "Babes" hår. Hon var sååå söööt och hennes hår var likt en dröm. Så ville jag ha! Sagt och gjort, hos frisören kapades mitt midjelånga hår. Uppenbarligen hade inte frisören sett Dirty Dancing. När allt var färdigt hade jag i och för sig med hår kvar på huvudet, men jag såg mer ut som "Babes" gammelmormor med tanke på min nya frisyr. Den dagen väcktes en viss skepsis gentemot frisörer.

Nästa inspirationskälla på tur var Julia Roberts generellt, hennes hår speciellt. I en av hennes filmer hade hon ett helt underbart rödbrund, stort hår med självfall. (Jag kommer inte ihåg vad filmen heter, men jag minns håret!) Återigen började mina ögon tindra. Den här gången började jag laborera själv.
Det var för 15 år sedan. I femton år har jag sökt efter denna hårfärg, men aldrig riktigt fått till det.

Så står jag framför spegeln och är glad att jag inte längre ser ut som att jag tillhörde "ett av världens äldsta yrken". Plötsligt inser jag att jag, äntligen, har fått färgen som jag har sökt efter i ett decenium.
Lilleman tittade förvånat på mig när jag lyckligt pratar med mitt hår. Med höjda ögonbryn säger han kort,
-Samma färg som du brukar ha!
- ????

Nåväl! Det är bara att tacka och ta emot. Min hårfärg och Tjälknölen, två fenomen som tillkommit av misstag. Tackar tackar!!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar