fredag 26 oktober 2012

Ärokränkning

Det är med kluvenhet som jag pratar privatekonomi med lilleman.
Det är verkligen en balansgång att införliva i en liten människa att man inte kan köpa allt man vill ha när helst man vill ha det, samtidigt som den lilla människan inte ska få grå hår i förtid.

Vi har hamnat på nivån att ur en ekonomisk aspekt så jobbar vuxna för att få pengar (lön) som ska räcka till ... ja du kan det där. Lilleman också vid det här laget.
Konsekvensen av att inte jobba? Kort och gott inga inkomster, vilket leder till ingen mat.

Lilleman tittar skepsikt på mig.
Ingen mat? Han säger inte mycket, men blicken säger allt. Två bruna ögon kommunicerar följande "Hallå morsan, vi lever på 2000-talet i Sverige (i och för sig inga garantier att inte gå hungrig..)  och vi har mormor och morfar fyra mil bort. Hungrig?"
Ingen nämnvärd respons. Att inte ha någon mat är alltför surrealistiskt i lillemans värld.
Jag tar därmed till det tunga artilleriet med argument, för att skapa någon form av förståelse.
- Ja, om jag inte jobbar så kan vi inte köpa lego!!!!
Lite mer reaktion hos lilleman. Lego är i och för sig roligt. Men det räcker att slänga en blick på golvet i hans rum för att inse att ett stop i legoinköpen vore sorgligt, men inte livavgörande.
Varpå jag fortsätter (jag vill ju ha respons).
- ... och så kankse jag inte kan köpa julklappar!
Med stora ögon tittar lilleman på mig.
- Men det är ju inte du som ger julklappar, det är ju tomten!
- Ja, men...man kanske får lägga in en beställning... försöker jag trevande.
- Tar tomten betalt av dig? På lillemans röst hörs att nu är det allvar. Strunt i privatekonomi. Nu diskuterar vi Tomteheder.
...
...
- ... ehhum, nej absolut inte... Skojade bara....

En stund senare ger jag lilleman en kram innan vi skiljs åt. Han är lycklig över att kunna informera N om att det kanske ska bli snö imorgon. Trallande, på "Bjällerklang", hoppar, studsar och springer han iväg över skolgården.
Jag är lycklig över att min usäkt är godtagen. Jag hade kränkt Tomten pa allra grövsta sätt. Men allt är förlåtet och glömt. Nedräkningen till jul har just börjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar