måndag 9 april 2012

Fudgesnittar med lakritskola





ur "Land "2012 nr 13


Jag har aldrig haft några laster lagda mot småkakor. Lakrits däremot! Nästan alla former och smaker kan få det att vattnas i munnen. Som tur är har inte denna förkärlek till lakrits gått i arv till lilleman. Därför får jag ha all lakrits helt för mig själv. Jag får till och med en liten del av godispåsen om det skulle ligga lite lakrits i den.

Jag måste, kanske tack vare min kärlek till lakrits (och choklad), ändå skriva om denna fudgesnitt med lakritskola. Den smakar smaskens! Den ska bakas fler gånger i köket hemma på min gata i stan.


150 gram rumsvarmt smör röres tillsammans med 3/4 dl strösocker och 1 dl mörkt muscovadosocker till en slät kräm, gärna med hjälp av elvisp eller matberedare.
(Men för all del, armkraft går väl ockå ann även om det kräver både mer tid och kraft.)

Tillsätt 1 dl ljus sirap och blanda noga.

Blanda 3 dl mjöl, 1/2 dl kakao, 1 tsk bikarbonat och 2 tsk vaniljsocker i en separat bunke.
Tillsätt de torra ingredienserna i krämen av smör och socker. Kör allsammans till en slät smet.

Grovhacka 4-5 st (80-100 gram) mjuka lakritskolor av typen "Kicks". Lakritsmängden kan ökas beroende på hur myket lakritssmak som önskas. Rör ner hacket av kolor, för hand, i kaksmeten.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord och forma 4 knubbiga längder. Använd lite mjöl vid utbakningen så fastnar inte degen. Den är rätt mjuk i konsistensen.
Lägg längderna på bakplåt med bakpapper på. Två längder på varje plåt. De behöver inte plattas till utan flyter ut i ugnen.

Grädda kakorna i 175 grader, i mitten av ugnen i 15-18 minuter. Skär längderna i sneda snittar medan de ännu är lite varma.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar