lördag 18 december 2010

Jul, utifrån och in

Ute faller snön och jag sitter med magmys i soffan. Just nu värmer fler saker än fläkten från datorn i mitt knä. Jag älskar, verkligen älskar, julen men särskilt vintern.
Snötyngda träd, dalande flingor och knarr under skorna kan trolla bort de dystraste moln ovanför mitt huvud.

Idag andas min värld mer jul än på länge.
Över gången upp mot uteplatsen och över min lilla täppa lägger sig stora bomullsmjuka snöflingor och bäddar in allt i ett vintervitt täcke. Vid ytterdörren står granen. Innanför ytterdörren doftar hyacinter (vilken tur att jag inte är allergisk, för hyacintdoft hör julen till), bilder av jul pryder ena väggen. På köksbordet står veckans arkitektverk redo att pyntas. I hallen står min alldeles egna arrangerade julgrupp och i vardagsrummet doftar det pepparkakor. Varmt sken från stearinljusen sprider sig i ett annan ganska dunkelt rum. När jag är klar med att skriva dessa rader ska jag slå in mina nyinköpta gåvor.
Från hallen till boendets innersta kärna, konkreta stämningshöjande saker som kan bidra till en inre känsla...
Viktigast av allt är ändå att få dela upplevelsen och stämningen med alla jag tycker om.
Utan alla nära och kära vore allt döda ting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar