måndag 13 december 2010

vuxenpoäng - en brutal verklighet

God Jul alla hyresgsäster!
Så var det dags för den årliga höjningen av hyran.

Jag har samlat vuxenpoäng, igen.
Förra veckan knatade jag iväg på en träff med hyresgästföreningen. En lagändring står inför dörren, där allmännyttan inte längre kommer att vara normsättare för hyror. Nya lagen innebär en kompromiss mellan fastighetsägares önskan om marknadsmässiga hyror och hyresnämndens veto i frågan.

Jag ville veta mer, för att kunna ställa en tillförlitlig ekonomisk framtidsprognos.
De nuvarande ekonomiska  framtidsskisserna tror jag inte speciellt mycket på.
I dessa finns tre alternativ just nu, utan inbördes ordning:

* Min boss kallar in mig på kontoret och ger mig ett maxat lönepåslag, på flera tusen ...
(ehhh, jag jobbar kommunalt...)
* Slogan "Plötsligt händer det" blir en del av min verklighet.
(Jag kanske ska börja köpa lotter isåfall och inte vela mellan frukost - lott, frukost - lott ... Det ska tydligen vara större sannolikhet att träffas av blixten, har jag hört, så jag väljer att äta frukost.)
* "Plötsligt händer det variant nr 2" blir en del av min verklighet - en prins kommer färdandes på något vitt med hästkrafter. Han tvärnitar framför mitt fönster och frågar om jag vill gifta mig rikt...
(Tja, låter väl trevligt men detta är en variant som passar bra i sagornas värld. Det ska tydligen vara större sannolikhet att träffas av blixten än att bli en del i en saga, har jag hört ...)

Vad gör man?
Man biter i det sura äpplet och går på ett informationsmöte om de framtida hyrorna.
Men det serverades kaffe och smörgås, så nu ska jag kanske gå och köpa en lott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar