måndag 6 december 2010

kyckling i curry...

låter sådär lagom traditionellt. Inte speciellt upphetsande menyval, kanske.
Om nu "upphetsande menyval" är något som man kan förvänta sig en helt vanlig måndag i december. Förväntningarna kanske ska läggas på att man får vara nöjd det serveras något som kan uppfylla någon mer önskan än att mätta magen.

Jag har dock ambitionen att servera min lille prins något mer än som bara platsar i kategorin mättande. Jag vill vara den där matmamman som lagar mat som frestar både öga och gom. Gärna med en toutch av husman, även om det är husman a la 2000 tal, och mer än gärna lagad från grunden.
Ja, där var ambitionen!
Men jag är ganska jordnära och vet att fantasin inte går på högvarv klockan 17.22 en måndagkväll. Därför har jag varit så förutseende att jag har samlat, sorterat och organiserat matrecept i mängder. Flertalet passar en vardag, utan att falla in under mamma scans och falukorv (vilket kan vara väldigt smaskigt då och då). Problemet är bara att jag inte läser recepten, eller ens listorna över receptkategorierna, klockan 17.22 en vardag. Jag går på känslan och improviserar vilt.

Idag skulle jag göra händige Henkes kyckling i curry. Ruskigt smaskig, enkel och snabb.
... Det blev inte händige Henkes kyckling i curry...
Så läser du detta händige Henke, eller frugan livliga Linda, så ber jag om receptet. Jag fixade inte att ta instruktioner på gehör. Men min kyckling blev helt ok, ändå. Tillräckligt bra för att en liten fyraåring skulle äta med god aptit.
Jag delar med mig av receptet till er här och nu.

Fräs charlottenlök och curry i smör. Lägg i tärnad kycklingfile och låt få stekyta. Häll på grädde och lite kycklingfond. Låt sjuda. Häll i små bucketter av färsk broccoli och låt sjuda med kycklingen. Tillsätt hackad äpple och solrosfrön (hade inga cashewnötter) strax innan servering.
Lillemannen älskar pasta i alla former. Därför vände jag snabbt ner tagliatelle, al dente, innan det ropades
- Nu är det mat!

Nästa lika god som händige Henkes, bara nästan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar