fredag 18 februari 2011

Karius, Baktus och biltvätten

En gång för länge sedan läste jag boken om "Karius och Baktus" för ett gäng människor, som inte hade så många år på nacken. (Väldigt många år om man frågade dem själva dock. "Hallå, vi går ju i skolan".)
Nåväl, vi läste "Karius och Baktus". För dig som inte vet vilka dessa två filurer är så är en kort beskrivning att de är två tandtroll. De har inte horn och grym blick, men är väll ändå inte så snälla i och med att de bygger hus av tänderna i hålan där de bor.
Troligtvis var tanken, hos både författaren och mig, att boken skulle få de små barnen att borsta tänderna riktigt noga så att Karius och Baktus fick emigrera och fly till en annan mun.
Nu blir det inte alltid som man har tänkt. Lilla E började storgråta!
Det tog sin lilla tid att lirka fram vad som gjorde henne så ledsen. Det visade sig att den lilla damen hade en empatiförmåga som var lite väl utvecklad. Hon tyckte så synd om Karius och Baktus, för att de blev hemlösa, så hon tänkte minsann inte borsta tänderna någon mer gång.
Jag träffade lilla E några år senare. Hon hade sina tänder kvar, så hon hade nog kommit över sin traumatiska litteraturupplevelse.

Karius och Baktus hamnade åter i min värld idag.
Jag och lillemannen hade kört in vår saltvita bil i en av stadens biltvättar. Lillemannen ställer upp på denna bilvård med skräckblandad förtjusning. Förtjusningen kommer av att få sitta i framsätet och få bli omhållen av mamma, när de stora borstarna kommer. Skräcken ligger just i de stora borstarna.
Just då, när borstarna dundrar som värst över vår bil hör jag mig säga
- Det är nog så här tandtrollen Karius och Bakrus känner sig när vi borstar tänderna. Stora borstar som snurrar över huvudet och låååter...
....
Lillemannen tittar frågande på mig.
Ouups, klavertramp!
- Men de ska ju inte vara i våra munnar. Våra tänder ska bli lika fina som bilen! fortsätter jag, för att släta över mitt tidigare uttalande.

Resultatet av min monolog kommer nog vid kvällens stund vid handfatet,
då vi står där lillemannen, tandborsten, tandtrollen och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar