onsdag 16 mars 2011

Härdsmälta i hjärnan

"Härdsmälta är en typ av olycka som innebär att den radioaktiva härden i en kärnreaktor blir så varm av sin egenalstrade värme att den smälter. ..." (http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rdsm%C3%A4lta)

Nu är jag varken en kärnreaktor eller speciellt radioaktiv, men jag känner mig minst sagt överhettad. Nu kan man, kanske, vara överhettad på trevliga sätt och man kan vara överhettad av orsaker som är mindre trevliga.
Min överhettning beror inte på att Amor har använt mig som måltavla,
inte heller för att jag har knäckt rekord i löpspåret eller i träningslokalen.
Min överhettning beror på att jag vänder blad i min kalender med en hastighet som gör att håret fladdrar kring öronen. Jag bokar in, suddar och bokar om; möten, uppdrag och måste listor, så att både pennor och sudd glöder.

Jag vill inte ha mer tid. 24 timmar på ett dygn räcker gott.
Jag kulle snarare vilja att dessa 24 timmar inte hade behövts fyllas med aktiviteter som kräver topprestation, hela tiden.

Så, nu har jag pausat färdigt.
Nu ska jag skiva ihop att dokument som ska arbetas med imorgon, mellan klockan 08.20 - 09.40 och
så ska jag revidera näsa tema, som ska presenteras 10.00 - 11.00 och så
ska jag skriva en presentation till eftermiddagen ...

Någonstans mitt i all stress så inser jag att jag ändå är glad
att jag har ett jobb att gå till,
jag har fritidsintressen jag saknar och
att jag har updrag som kräver min närvaro.
När inte stressen tar över så kan jag se det som en utmaning att ta mig förbi,
jag kan se bilden och känna ruset när jag står på mållinjen och har klarat allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar