lördag 26 mars 2011

Vårstädning


Jag tog ett kort som skulle visa min arbetsplats, som egentligen bara ska bestå av en dator. 

Bilder har en tendens att reducera toppen på intrycket. Du vet den där sista toutchen som gör det så vacker, så hemskt osv.

I detta fallet så ser det inte så mycket ut, inte lika mycket som det känns när man står framför skrivbordet.
Därför tänkte jag tillägga att bakom skärmen har jag två överfyllda skåp med "bra att ha papper" (som bör sorteras. Jag blir svettig bara jag tänker på det).
Under de sista två veckorna har jag känt att pappershögarna av dokumentation började ta över mitt liv, mer än vanligt. Jag rotade fram varje plastficka som jag med gott samvete kunde ta, utan att för den delen sätta någon annan i klistret.
Jag kände och känner en evig tacksamhet till den som uppfann plastfickor, gaffelpärmar och register.

Vårstädningen fortsätter, fast det är lördag...
To do
  • tvätta föster (vårsolen har gjort mig sorgligt medveten om att jag inte har sett världen utanför på ett helt riktigt sätt)
  • städa (nu menar jag STÄDA, inte bara plocka undan)
  • baka 2 sorters kakor
  • vika in tvätt
  • sortera in papper i pärmar, som fått namnet "Räkningar kräkningar" av tidigare boende.
Ja, det finns olika sätt att ta vara på en solig ledig dag.
Men det är attans skönt när det är klart. Jag har kommit på att ett inre kaos speglas av ett yttre kaos. Tvärtom kan ordning och reda runt omkring mig ge ordning och reda inom mig. Jag älskar ordning och reda! Jag älskar att ha koll, på mig själv. Det ger mig frid i sinnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar