onsdag 20 juni 2012

Fluff




Första mötet med "fluff" var i form av lakritssmak på små cup cakes.
Jag blev förälskad. Om det var i fluffet eller om det var i lakritssmaken låter jag vara osagt.

Mitt andra möte med fluff var ette eget tappert första försök att skapa cupcakes med hallonfluff
till "stora barnen" och vårt avskedsfika.
Någonstans blev det inte som jag hade tänkt mig. På kvällen innan följer jag receptet, med en liten överosering av gelantingodis.
Klockan 05.07 moorgonen därpå upptäcker jag att jag i min bunke har en gigantsik hallonbåt.
För att fluffa till fluffet höll på att avliva min elvisp. Ett desperat försök att mjuka upp denna hallonbåt med inslag av grädde.
Det gick! Till doft av hallonbåt och bränd elvispmotor börjadet jag spritsa ut fluff på 40 muffins.
Men jag var tvungen att skicka in elvispen i "tunneln" var tionde minut för att hålla fluffet fluffigt och fint.

Tredje försöken blev en liten flirt till min käre far som bland annat är svag för Ahlgrens bilar.


Jag ska fortsätta kampen för att hitta det perfekta fluffet!!


FLUFF


3 dl grädde
200 gram godis

1. Värm grädden i kastrull till nästan kokpunkten. Den får inte koka.
Ta kastrullen från värmen och tillsätt din favoritgodis (se tips nedan)
och låt den smälta under omrörning.

2. Låt sedan allt stå kallt i minst 6 timmar helst över natten så att det blir riktigt kallt.
Vispa det sedan som vanlig grädde så blir den härligt fluffig.

3. Tips! Hårda karameller kan krossas i en plastpåse med en handuk runt och krossa med ex. hammare. Mjuka kan klippas/hackas sönder.

4. Förslag till godis: Marianne (chokladmint), turkisk peppar, Ahlgrens bilar, Gelehallon, Polly, Dumle.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar