tisdag 2 november 2010

I stunder av att göra ingenting

kan jag njuta av lugnet eller
få panik av isolering från händelsernas centrum.

Den senare delen av uttalandet refereras inte till lappsjuka av vistelsen i norrland, utan till bilresan dit. Länge leve den bärbara DVD: n! Åtta timmar i bil är inte det ultimata innehållet i en dagsysselsättning. Jag varken kan eller vill föreställa mig hur länge åtta timmar i bil kan vara för en fyra åring. Jag vet bara att jag håller på att krypa ur både byxor och bil innan målet är nått.

Men resan är väl värd målet. En helg i mellersta norrland, tillsammans med mum´n dad, bro och sambo och inte minst lillprinsen, är balsam för själ och hjärta. En helg med ”gott och blandat” av stilla ro och tempofyllda barnaktiviteter.
I sann lekanda tillbringades en eftermiddag i ”Djungelhuset”, ett lekland för stora och små. Vi stora avlöste varandra (som sällskap till lillemannen) i svettig lek bland hoppborgar, klätterställningar, labyrinter, airhockey… Den minste mannen i sällskapet gjorde bara en kort glasspaus, för att sedan köra på i 210 knyck igen.
Dagen efter var vi badhuset. Härliga mysiga badhus med rutschkanor av rör - som hade ljud- och ljuseffekter, fritt fall för kids (vilket är lagom mycket fritt fall för mig också) och vattenfontäner i olika former. Häftigt!

En helg av ro, oavsett aktivitet. Inga tider att passa, inga måsten. Bara vara och njuta av här och nu. Lek och stoj så att svetten lackar eller sätta mig med en god bok eller ett ritblock och sjunka in i fantasins värld. Total närvaro, det är livskvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar