lördag 6 augusti 2011

Glasögonens vara eller icke vara.

 

– Mamma, är det en sådan bio när man ska ha glasögon? undrade lilleman med förväntan i rösten.
– ? ... , Jag har alltid glasögon på bio. Blev svaret innan jag kom på vad han menade.

Jag måste erkänna att jag inte var på samma tankebana som lilleman. Jag hade glömt bort att de gamla TV piraterna från svunnen barndom hade återerövrat filmens värld. Inte som figurer utan med de attribut som man skulle beskåda dem. När TV piraterna äntrade rutan så skulle man sätta på sig ett par ruskigt obekväma glasögon i papp, där det var rött framför ena ögat och grönt framför det andra ögat. 2010 har tydligen 3D glasögonen  fått renässans. I och med att jag inte riktigt hade greppat utvecklingen av hur bio ska upplevas så blev svaret, till Lillemans stora besvikelse

- Nej. Det är bara mamma som ska ha glasögon.

För att inte låta egoistisk så krävs det en liten förklaring.  Jag har glasögon för att se bättre på långt håll. Ordination och rekommendation är att använda dem vid bilkörning, bio och vid andra tillfällen då jag spana in saker som är längre bort än fem meter.

Idag är det dags igen, för bio med 3D glasögon. Jag tänkte att jag skulle vara med i matchen och hämtade därför ut biobiljetter som ger inträde till bio med 3D. Glatt berättade jag för lilleman att nu minsann…

- Mamma, måste jag ha glasögonen på mig.
- Nej, mamma kan ha det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar