onsdag 10 augusti 2011

Hösttecken





Just nu håller jag på att samla hösttecken.
Det främsta tecknet av dem alla är väl att måndagen var startskottet på ett nytt läsår/jobbår.
Smygstarten kom egentligen veckan innan, då min kropp och hjärna vägrade sova längre än till halv sju. Klarvaken och snuvad på en veckas sovmorgon. Snopet!
Andra hösttecknet var att förra veckan kantades av, detta halvårs första, förkylning. Den (förkylningen) kom som ett brev på posten efter att jag hade legat i Hjälmarens vatten i mer än 1,5 timma. Vad hjälper det att vattnet var 24 grader varmt? Det gillade uppenbarligen både jag och bacillerna.

Idag har jag fört tre nya tecken på min lista. Dagsregn och äppellyktor.
I och för sig så tänker jag snarare på klarblå himmel, sprakande löv och rykande varm andedräkt mot kylig luft vid första tanken på höst. Så därför är väl dagsregn med på listan, lite på undantag. Äpplen däremot, det är höst och tända ljus är höst.
Äpplen som dessutom fick ödet att bli ljuslyktor, istället för äppelpaj, är bonuspoäng till höstlistan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar