onsdag 31 augusti 2011

tjej med talang


"Nu du Bamsen, nu ska du få se på sus", sa Lotta, men längre hann hon inte förrän
det bar av med henne. Hon susade iväg fortare och värre än både Jonas och Mia-Maria,
ja, maken till sus hade ingen sett på Bråkmakargatan.
"Bromsa", skrek Lotta, "bromsa!"
Men cykeln kunde inte bromsa, och det kunde inte Lotta heller. Nerför backen rök Lotta
och cykeln och Bamsen, så att det visslade om det, ja den Bamsen fick verkligen se på sus.



Andäktigt lyssnade min lilleman när jag med inlevelse läste om Lotta och hennes äventyr med att lära sig cykla. Två gånger, inom en 12 timmars period, fick jag läsa sagan.
Jag undrar om han identifierade sig med Lotta. (Inte för att han har susat nerför vare sig för Bråkmakargatan eller någon annan gata, tack och lov.) Med 5 jordsnurr i bagaget, en innerlig önskan efter att kunna cykla och en lite vurpa här och där, förenas likheterna mellan dem båda.
Däremot var han mycket oförstående för Lottas lilla stöld, eller ska man säga lån, av tant Bergs cykel.
- Så kan man väll inte göra! Varför gör hon så? utbrast lilleman (tack och lov för den inställningen), för att sedan bli andaktsfullt tyst igen.

Själv måste jag säga att Lotta har en grym balans när hon avancerar från trehjuling till damcykel, klarar en hel backe och kraschar först i en rosenbuske längre ner. Tjejen är en begåvning om det var första försöket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar