torsdag 7 oktober 2010

Jag har aldrig varit bra på filmrepliker, men nu kan jag stoltsera med några klassiker.

Nu vet min lilla prins precis vart jag ska åka. I hans referensvärld är det till landet där han befinner sig just nu, i tanke och fantasi. Han är uppslukad av denna film, även femte gången som han ser den (på kort tid bör tilläggas). Som vuxen finner jag inte fascinationen lika stor. Jag har dessutom upptäckt att filmen stannar i mitt medvetande, även då den är avslagen och instoppad i fodralet. I stunder av ensamhet har jag ett tummsugande lejon, en räv i gröna kläder, en fjäskig orm, alla deras vänner och ovänner som sällskap. Ganska underhållande, eller inte.
Jag har aldrig varit bra på filmrepliker, men nu kan jag stoltsera med några klassiker. Vad sägs om
-         Hodelaly hodelaly, hoppsan vilken dag… (melodiöst framfört)
-         Mot Sherwoodskogen!
-         Dom puussas! Ha ha ha ha….
-         Spådomsaktuellt, med gumman tur!
-         Stick iväg daggmasken!
-         Jag hoppas jag vinner kyssen!
-         Hon är säker gamla Bettan.

I praktiken är likheterna små mellan filmens värld och verkligheten, men lilleman fick något att referera till  om var hans mamma är i helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar