tisdag 14 september 2010

Error teknik och tanke

Datorn tyckte att den fick arbeta för hårt igår kväll. Klockan 00.16 fick det släcka ner alla sina tekniska delar och jag fick sluta mina två blå. Imorse var vi lika morgontrötta. Skillnaden var att jag vaknade till, efter frukost, morgonkall luft i ansiktet och en kopp kaffe. Datorn vaknade inte till! Jag tror inte att det hade hjälpt med energipåslag i någon form för den.Uppkäftigt stod den och matade felsök i två timmar. Panik! Fyra timmars jobb, utan att hunnit ta en backup. Tekniken är guld när den fungerar, men man är såld när den inte vill samma sak som en själv.
Resten av dagen tillbringade den hos doktor datatekniker Claes. På eftermiddagen var den fixad och klar och jag gick hem och bakade en kladdkaka till Claes. Han gjorde min dag mindre mulen, så jag kan väl gör honom lite glad i morgon.
Min lille hjärteprins fick mig att börja tänka på hur jag tacklar stressiga situationer. När jag berättade om den trasiga datorn frågad han stilla
- Blev du arg då mamma?
Brukar jag bli arg? Jag började ransaka mitt humör med resultatet att jag tycker att jag har lugnat ner mig och att jag inte är lika eldig längre. Varför bli arg, det förändrar ingenting och ingenting blir bättre. Besviken och uppgiven, famlande efter energi till att göra om allt jobb igen. Det är nog en mer korrekt beskrivning av känslorna som rusade i kroppen. Men arg
-Nej, jag blev inte arg, bara ledsen att datorn var trasig.

Mitt i all pulserande datastress stod jag inför "de stora barnen", där jag hade hamnat i diskussionen kring de olika partiernas hjärtfrågor och blocktillhörighet. So ämnen generellt, politik och religion i synerhet är grymt svårt att undervisa i. Att vara objektiv, att ge sakliga fakta för att ge utrymme till egna uppfattningar, är en utmaning Mount Everest stor. Små små detaljer i ordval, tonfall, kroppsspråk, hur mycket tid som ägnas åt varje del och hur påläst jag visar mig vara... Små detaljer som gör att jag vinklar det jag kommunicerar. Jag överlevde, kidsen är fortfarande ovetande om mina egna åsikter.

Jag och min dator överlevde dagens utmaningar och kan sova gott ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar