tisdag 17 juli 2012

Moppas pannkakor

Pannkakor har aldrig varit med på min topptiolista över ätbara "saker". Nog för att det är gott med pannkakor men de hamnar i "ingemansland" om jag skulle kategorisera dem till en matkategori. Till lunch är de på tok för söta och mättar i 59 minuter efter avslutad måltid. Till fika glöms pannkakor bort bland allt annat som prioriteras före som go fika. Som efterrätt. Varför inte. Jag förstår poängen med ärtsoppa och pannkaka. Dels för att ärtsoppa hamnar ännu längre ner på en favorit lista och därmed lämnar mer plats åt fler pannkakor.
Men det finns pannkakor som gör mig barnsligt glad. Moppas!
Jag har försökt göra pannkakor som moppas, mojje har försökt göra pannkakor som moppa men det är bara moppa som kan göra pannkakor som moppa.
- Jag har tre ägg, skvätter i lite mjölk, har i mjöl, socker och salt. svarar han när jag ber om receptet.
- Har du inga mått som du kan ge mig? frågade jag. Men icke. Riktiga proffs går på känsla. Så jag får jobba vidare på att "skvätta i lite mjölk, mjöl, salt och socker ".
För stunden njuter jag av denna kulinariska läckerhet som går under kategorin "matfika". Serverade med grädde och hjortronsylt från Jämtland blir de ljuvliga, både för öga och gom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar