torsdag 19 juli 2012

Till skogs

Man skulle kunna kalla det för en outtalad överenskommelse mellan hungriga skogsmyggor och ivriga tvåbenta. Med svampkorgen i högsta hugg landade vi i blåbärsriset. Svampen fick vänta! Sickna stora blåbär och så fantastiskt många skogen hade att erbjuda. Smaskens!
Smaskens tyckte, som sagt, även skogsmyggorna som tog väl vara på oss tre krakar som hade besökt just deras kvarter. Det var bara att inse att om jag ville ta del av vad skogen hade att erbjuda så var jag tvungen att låta vissa flygande arter ta del av mig. Så var överenskommelsen ända tills jag hittade en flaska myggspray i bilen, importerad spray från Thailand - värsta dundret, så därmed var det slut på den överenskommelsen!
Medan vi satt i blåbärsriset bland skogsmyror, spindlar och bär så var jag bara tvungen att på ett pedagogiskt sätt upplysa lilleman om den fantastiska förmånen som Svea rike erbjuder och som kallas "Allemansrätten". Han verkade måttligt intresserad, lyssnade med ena örat och fortsatte leka med pinnar, leta björniden och rävgryt. Vara i skogen, det är en självklar rättighet för honom.
Eftermiddagen inleddes med blåbärsfrossa i form av blåbärspaj, blåbärsmuffins och blåbärspajer i miniformat med marängtäcke.
Dagen avslutades faktiskt med smörstekta kantareller.
Tack du härlig skog och tack Svea rike som tillåter oss att njuta av det som bjuds.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar