söndag 8 juli 2012

Söndagsmys

Besökarna regn och skur, som valde att turista med oss på Öland i fredags, tyckte att Närke nog också är ett litet gulligt landskap väl värt ett besök.
Jag måste erkänna att jag gillar regn och skur, en slö söndag som denna.
Tvättmaskinen jobbar på högvarv.
Det gör inte jag.
I lagom söndagstempo plockar jag lite i vår lya här hemma på vår gata i stan. Utanför köksfönstret har lilleman snickarverkstad med några kids från gården. I fodrade regnjackor,  Googles (de lekte skidåkning innan de började leka Ernst, du läste rätt skidåkning) och stövlar spikar och sågar de så flisorna ryker.

Fram på eftermiddagen värmer jag och lilleman oss med tända ljus och varm choklad toppad med minimarchmallows. Till detta, en stor chokladmuffin och några rundor UNO.
Trevlig trevligt en slö söndag som denna, i sällskap av regn och skur.


Bästa varma chokladen
Tidigare decenniers barn, och vuxna, som avnjöt denna ädla dryck efter detta recept fick det serverat med vatten. Jag har provat, och kommit från till att jag väljer mjölk.
När jag var liten så blev det dessutom ofta bara mjölk,  för att det underbara chokladröran hade redan försvunnit ner i magen. Det var innan jag kom på att man kunde dubblera receptet till röran... (Alias "gottegris" passade bra på mig, på den tiden.) Men det pratar jag tyst om!

1 tsk kakao
3 tsk socker
Blandas med grädde eller mjölk till en kräm.

2 dl mjölk värms till önskad värme.
Häll sakta den varma mjölken över krämen av kakao och socker. Rör samtidigt.
Njut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar