måndag 23 juli 2012

Ett regnställ i rött

Min lilleman har, trots sin unga ålder, ibland väldigt stereotypa åsikter om vad som är killigt och tjejigt kring vad man tycker om att göra och vilka färger man tycker om. Ibland utmanar jag hans världsbild genom att plocka fram saker och situationer i ett försök att han ska ifrågasätta sin uppfattning.
Nu var inte det röda regnstället ett sådant tillfälle, även om det kunde ha blivit så.

När jag (och hans fader) köpte det röda regnstället fanns tanken och farhågan att lilleman själv kunde "falla offer" för kompisars stereotypa omvärld. Men efter en gedigen ransakan av hans vardag, stämningar och relationer så var jag övertygad om att han troligtvis endast skulle få jobbigt med sin egen uppfattning om vad som var tjejigt och killigt. I värsta fall så fick vi väl ge bort regnstället till någon annan.
Nu blev reaktionen positiv, för rött är en cool färg (ifall du inte visste det redan).
Det var med iver som han vill använda det röda regnstället, både hemma och på förskolan.

- Ett rött regnställ. Vad coolt! Nu kan jag leka brandman.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar