söndag 9 januari 2011

ätas eller inte ätas

Vi har, tillsammans med plusgraderna, ägnat helgen åt snön. Den som nu finns kvar. Det är i och för sig ganska mycket, men en ganska tung och blöt sådan.
Invigning av lillemans slalomskidor, snöbollskrig, brottning och byggande av snögubbar och snölyktor har varit helgens underhållning. Snöänglar får bli en annan dag, för inte ens starkeman skulle orka vifta med armar och ben i denna decimeter tjocka blötsnö.
Lilleman var dessutom lockad av att pröva snö som en kulinarisk läckerhet, eller en resurs till att hålla vätskebalansen på rätt nivå.
När vi gick in (för att baka hallongrottor) så fick en, tillsynes, ren snöboll följa med in i värmen. Efter att ha blivit omhändertagen av plusgraderna inomhus visade den sitt sanna jag...


smält snö i vit bunke

Med rynkade näsor beskådade vi den för detta snöbollen. Övertalningen var lätt, så lätt att den inte ens är värd att kallas övertalning. Vi var snabbt överens om att man inte ska äta snö.

Lillemannens favorit för dagen blev Hallongrottorna. Själv lät jag mig väl smaka en laxröra på avocado. Den var så smaskig att jag måste dela med mig av den. Var så goda!

Laxröra
med citron och sambal oelek

2 avocador
200 gram rökt lax
2 dl creme fraiche
1 msk finrivet citronskal
1 tsk sambal oelek
finklippt färsk dill, efter tycke och smak

Strimla laxen och blanda med övriga ingredienser.
Halvera avocadon. Fördela röran på varje halva.
Garnera med citron.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar