fredag 14 januari 2011

Tillägg i min lilla lista

Jag har aldrig varit en trogen köpare av musik.
Min sponsring av musikaffärerna skedde på den tiden då det fanns LP skivor. Då, för många år sedan, köpte jag så många skivor som barnbidraget tillät (det som var kvar när jag hade ruinerat mig på Lewis 501:or med bootcut samt inträdet till ett och annat disco och ... ).
Technotronic (med bla. "Pump up the jam"), Leyla K, Bryan Adams (Everything I do Ido it for you), Roxette, Alice Cooper, Whitesnake, Guns´n Roses, Nirvana... står nuförtiden mest och samlar damm i ett skåp. Men under sina glansdagar accompanjerade de mig när jag gjorde entree in i tonårsvärlden. Främsta uppgiften är idag att påminna om svunna tider.
För övrigt var det kassettband, egenhändigt mixade från Trackslistorna på lördagarna, som erbjöd musikupplevelse som man kunde styra över själv. (Ett tag var jag besatt av låten "When the children cry", vilket jag också gjorde när jag lyssnade på den. Jag spelade in den, enbart den, på ett 60 minuters band och satte bandet på repeat. Ehhh...Stackars omgivning som inte var lika förtjust i låten som jag.)

Idag köper jag, som sagt, inte nämnvärt mycket musik längre och jag mixar inga egna kassettband längre (Tracks finns ju inte längre). Idag är jag lite "svenssonbekväm" och tar del av mycket musik via radio och datorn. Därav var det det första som jag tänkte på när listan över mitt år skrevs ihop.
Men, som sagt var livliga L, musikalen Les Miserables var väl en musikupptäck under 2010 som är väl värd att noteras.

Just nu lyssnar jag till dess toner,
via Spotify!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar