torsdag 6 januari 2011

tillbakablick

Har lånat en lista från Anna Ritar.

Vad gjorde du 2010 som du aldrig gjort förr?
Jag började få en ”coolare” inställning till många saker i livet. 


Höll du några av dina nyårslöften?
Japp! Bearbeta min tidsoptimism med att bli lite mer tidspesimistisk.
Arbeta med mitt stresshumör.  Mitt mantra är ”Vad är det värsta som kan hända?”
 Fick några av dina vänner barn?
Livet är i fasen ”villa, Volvo och vovve”. I paketet ingår bebis/-ar.
Kort och gott – Ja!

Vilka länder besökte du?
Öland, Jämtland, England och Norge
  

Vad skulle du vilja ha 2011 som du saknade 2010?
Jag vill vara måltavla när Amor skjuter prick med sin pilbåge,
Jag vill ha bättre kondition, starkare muskler och mindre ….
Jag vill ha mer tid och mod att visa framfötterna i bildens fantastiska värld.


Vilket datum 2010 kommer du att minnas, och varför?
Ehhh,
jag har nog tänkt lite för länge och övervägt att titta i almanackan en gång för mycket
för att kunna påstå att jag har ett minne ett speciellt datum.

Vart tog det mesta av dina pengar vägen?
Hyra, mat, bensin…

Vad var din största framgång 2010?
Allt jag har lärt mig.

Vad önskar du att du gjort mera av?
Målat, tecknat och lagat härlig mat.

Vad önskar du att du gjort mindre av?
Använt mindre tid till det lilla ordet ”OM” (tänk om, om ifall att…)

Största misstaget?
Misstag… usch vad tråkigt att fokusera på felen som misstag. 
De flesta har varit ett tillfälle till lärande.
Eller, ett misstag är att jag ”har svårt att få ändan ur vagnen ibland”, så att säga.

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Jag är en vandrande C-vitamin, kroppsligt.
Arbetar på att bygga upp ett själsligt immunförsvar.

Bästa köpet?
Resan till London (den kommer jag att leva länge på),
resan till Schweiz (den längtar jag efter),

skidorna till lilleman och
boken om Surdegsbröd (den är så fin)
till mamsen (hon blev så glad) och ”Annolise” (Lillemans uttal, så sött).

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Kärleken från och till familj och vänner.

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2010?
Robyns ”Body talk pt.1”
(Öland generellt, men specifikt energiska E:s rally
på ödsliga Ölandsvägar, en tidig morgon i juni),


Oscar Linnros – från och med du

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Mer rofylld i själ och hjärta än på länge. Glädje kommer inifrån…

 Blev du kär i år?
Jag blir kär i små saker i livet hela tiden.
Om jag blev förälskad i en specifik person  – nej!

Största musikaliska upptäckten?
Musikalisk upptäckt… räknas Spotify? Antagligen inte…
Jag "upptäckte" Melissa Horn.
Vilka festivaler besökte du?
Storsjöyran, om det räknas som en festival.
(Stod i snikens gränd för ett par framträdanden och
såg ryggtavlor på axelburna barn i ett annat framträdande.)

Vad gjorde du på din födelsedag?
Jag vet inte om det var i år, eller om det var förra året. Men ordet födelsedag
klingar ett besök på en av mina favoritrestauranger, tillsammans med familjen.

Bästa filmen?
Främsta filmminnet är
(vad heter den… blå figurer vars planet invaderas av människor.
För tankarna till den vite mannens utrotning av många folkslag runt om på moder jord.
Vore rolig att ha sett i 3D, om man inte är höjdrädd.),
Avatar.

Hur skulle du beskriva din stil år?
Humörmixad!
Allt från skir vintage till hoodtröjor och slitna jeans.
Men, jag har spenderat många timmar i mina chinos och en roströd oversize top samt mormors virkade sjal.
 
Finns det någonting som skulle ha gjort ditt år ännu bättre?
… finns väl alltid saker som är att önska, men jag har tränat på att vara tacksam för det jag har. 
Så ruskigt präktigt det lät, men med den inställningen blir livet mycket roligare.

Favoritprogram på TV?
Jag nyttjar inte min tv-licens!
Det enda som har visats på min låda, ganska regelbundet, är Bolibompa.


Något du önskade dig och fick?
Julefrid….

Vem saknade du?
Familj och vänner som jag har spenderat alltför lite tid med.
Vem, i namn uttalat – Daniel och Sara.

En värdefull läxa du lärt dig i år?
Oj. Jag har lärt mig flera läxor under några år. I år…?
Slappna av och ta saker med ro!
Om framtiden vet du inget så njut av stunden.
Gör saker som är roligt, träffa människor du tycker om, planera mindre och
njut mer av de små guldkornen i vardagen.
De utgör den stora delen av livet, de är här och nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar