tisdag 18 januari 2011

Jägare är vi allihopa...

...du med och jag med.
Visst jagar du lyckan?!

Inte så att du ligger i kamoflagekläder i närmsta buske, redo att fånga lyckan när den kommer. När den kommer, om den kommer, hur ser den ut?
Det är väll det som är problem nummer ett, att man funderar på hur lyckan ser ut. (Här blev det lite tvetydigt vad som var problem nummer ett. Var det att man funderar eller att man inte vet hur lyckan ser ut?...)
Vad är det man ska jaga, när man ändå är på jakt?

Jag tror att lyckan ser olika ut för dig och mig, men i grund och botten väldigt lika.
Eller, just nu tror jag att lycka handlar om att ha rätt balans av all kemi i hjärnan.

Vad som behövs i ditt liv för att dessa kemiska signaler ska kickas igång? Det kan nog se olika ut.
Om man har tur, vilket kanske de flesta har, så kan man kicka igång lyckokänslan på egen hand (utan att behöva fundera nämnvärt mycket) genom att göra roliga/meningsfulla/stimulerande saker. Andra behöver lite hjälp på traven. För dem spelar  det ingen roll hur de fyller dagen. Lyckomotorn startar iallafall inte.
Är du i gränslandet mellan dessa kategorier kanske du är den värsta jägaren av dem alla. I gränslandet behöver du ta reda på  vad du ska göra för att trycka igång lyckomaskineriet i hjärnan, så sköter sig resten själv. I gränslandet sniffar du villebråd och du vet vad du ska jaga - aktiviteter och sysselsättning som skapar tillstånd av lycka.

Så finns det självklart bonuskort i livet, som iallafall gör att man får lite vind i ryggen när man springer fram i lyckodjungeln, kärlek, hälsa och pengar.

Fast egentligen tror jag att jakten sker i blindo. Det handlar nog om att komma till ro, med sig själv och sitt eget sällskap... eller så är allt kemi, hjärnans kemi...

Nej, nu lämnar jag med varm hand över till Hanna Hellqvist och hennes program "Jakten på lycka". Hon får servera mig med de villebråd hon hittar och jag ska granska det hon serverar och se vad jag tycker om saken.
Svt 2 tisdagar klockan 21.30, om du är nyfiken liksom jag hur man kan få bästa utdelning av jakten på lycka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar