lördag 2 juli 2011

Gubben sur och utmaningarna

 


Förra säsongens sista golfrunda kantades av en rejäl utmaning. Inte på det sättet som kan vara det mest brukliga, dvs. frustrationen över att inte få spelet som man vill genom för många slag och vilda, ostyriga bollar som går sin helt egen väg. Dessa ganska vanliga tillbud har jag lärt mig att bemästra, ganska bra.

Jag blev varse om andra små detaljer som kan störa en golfupplevelse. Grästuvor och "gubben sur"!

För min del blev det "gubben sur". För hans del var det grästuvor som saknade sina rötter. Jag hade tydligen inte lagt tillbaka en grästuva på fairway. Jorå så var det, för han hade tittat på mig. 

Jag vet inte om det var tillsägelsen i sig eller om det var att han för en stund berövade mig glädjen över att få gå en golfrunda eller om det var känslan av att bli förödmjukad (på snudd till trakasserad) som gjorde att underläppen började darra och de undre ögonlocken började rycka okontrollerat för att hindra tårar att välla upp.

Golfrundans största utmaning blev "gubben sur", att beakta hans utsago (om att jag vandaliserade fairway inför en kommande vinter) och ändå inte låta honom ta glädjen med sig när han åkte bort över vidderna med sin lilla bil. Jag bestämde mig för att fortsätta min eftermiddag så som jag började den, glad över några timmar på golfbanan. Jag klarade utmaningen hyfsat bra, för golfrundan blev rolig, kanske mest på grund av sällskapet från härliga Hille och ett och annat bra slag. Men jag var klart påverkad av gubben sur. Vartenda litet grässtrå fick varligt komma tillbaka efter sin flygtur med bollen.


Igår spelades årets första runda (sent på säsongen, jag vet).
Med "gubben sur" i tanken placerades återigen vartenda litet grässtrå varsamt tillbaka efter varje slag. Men visst kom "gubben sur" fram till oss flera gånger under gårdagens runda också. Nu pratades det om väder, vind och lata dagar på båten. Då och då pausade han sin svada för att låta oss slå. Betraktade slagen och värderade.
– Hoppsan, nu toppades bollen! kunde höras efter mindre lyckad utdelning av ett slag.

För mig är "gubben sur" en utmaning i sin blotta närvaro. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar