söndag 31 juli 2011

Venus vs Mars




Sommarflickigt klädd i prickig frasig klänning, utsläppt hår samlat bakom ett diadem, gick jag för att beskåda en av stadens snyggaste tjejer.
Han och hans vän(innor) skulle underhålla oss i sommaraftonen med sång och dans. Kvällens längsta, mest välsvarvade spiror och snyggaste ryggar tillhörde dessa män på scenen, klädda i lika kvinnliga attribut som min egen kreation.
Klackarna i taket, porlande skratt och jag, i min blåa klänning, skålade i ÖL.

Brottarlinne och hängiga snickarbyxor äntrade jag bodens tak för att spika läkt och lägga tak. Aldrig i livet att jag skulle avstå kroppsarbete och inte hjälpa min far med arbetskraft bara för att jag är tjej.
För varje ögonbryn som höjdes över att jag balanserade på taket med hammare, kofot och takläkter eller kommentarer om att jag stod på byggnadsställningen för solbrännans skull (bonnbränna är inte direkt ett skönhetsattribut) gjorde att jag fick ork att arbeta ännu hårdare.

Båda delarna vill jag vara - uppklädd i klänning och skor med klack, med lilla väskan i hand och
kroppsarbetande så att svetten lackar, skit under naglarna, med inslag av bonnsnytning med fingrarna.

1 kommentar:

  1. bloglovin´ vad är det? En fråga som en okunnig gammal mamma kan fråga.
    Visst kan livet vara växlande? ...om man tillåter det....kram mamma

    SvaraRadera