torsdag 21 juli 2011

osvenskt


Man kanske ska börja med att fråga sig vad som är svenskt?
Jag skulle kunna ha ett väldigt långt utlägg i detta inlägg och med tanke på tiden för detta inlägg skulle jag kunna spinna loss ordentligt. (Men jag drack bara vatten till middag, så det skulle inte bli tornadospinn i alla fall.)
Jag nöjer mig med att konstatera att grillning kanske inte är så osvenskt. Troligtvis inte, speciellt inte i juli månad.
Jantelagen är också ganska svensk och det är väl den som jag tänkte bryta lite mot. Det är stort för mig. Jag bryter inte många lagar och regler, speciellt inte heliga Jante. Men nu gör jag det...nu...

MINA BURGARE ÄR HIMMELSKA!

Det finns säkerligen de som gör bättre burgare. Det finns säkerligen mer avancerade recept.
Men mina är så goda så goda, enligt mig och lilleman i alla fall. Inte bara tummen upp, utan tio fingrar upp av en femåring. Toppbetyg av en hård domare.

Jag ska väl dela med mig av mitt enkla recept, där jag tror vitlöken är pricken över i:et. (Så tycker du inte om vitlök kan du sluta läsa här.)

Burgare
cirka 400 gram nötfärs
en vitlöksklyfta
peppar från kvarn
salt
ett ägg

Blanda ihop, men rör inte för länge.
Rulla bollar och platta ut burgare utifrån önskvärd storlek.

Vid grillning så bör burgarna penslas med olja eller marinad blandat med olja.
Grilla på hett galler. Vänd inte för tidigt.
Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar