torsdag 28 juli 2011

Små vuxenpoäng





  

  




 

Glada, spralliga och förväntansfulla var våra små när vi stod vid entrén. Det kunde inte gå tillräckligt fort nog. Nu skulle de få vara minivuxna i några timmar.

 

Det stod skyltat att det var barnens regler som gällde och att vuxna inte skulle lägga sig i (obs. andemening, inte ordagrant).

-         Hjälp!

Var min första tanke är jag läste dessa rader, första gången vi besökte detta miniland med motorfordon. Hade man vid ingången fått fyllt i en extra olycksfallsförsäkring så hade jag nog backat direkt. Men det var endast entréavgift.

 

Det var med mer än barnslig iver som vi sprang fram och tillbaka mellan aktiviteter som lådbilsskola, rally, traktorkörning, hoppborg, flottfärd… Svetten lackade i pannan både av tempot och av solen. Men vad gjorde det, när man såg glädjen hos de små. Här fick de blanda barnlek och lek där de fick vara små vuxna bakom ratt.

 

Jag gjorde som alla andra som var ”vuxna på riktigt”, lekte med min digitala systemkamera. En digital systemkamera ingår uppenbarligen i konceptet ”villa, Volvo, vovve”. Det såg ut som hela paparazzikåren hade samlats på Lådbilslandet. Fotande och smygfotande genom att dyka upp i varenda vinkel och vrå. (Vilka värstinggluggar en del har.)

 

Som åskådare vid banan för lådbilskörning fick jag beskåda både vänster-, höger-, och huller om bullertrafik. Ganska väntat med tanke på att kottarna bakom rattarna inte hade licens att köra (den fick man vid utgången, om man överlevt).

Vuxen poäng på låtsas - köra bil själv och därtill ett eget körkort. WOW!

Några av dessa små människor hade anammat mer vuxenbeteende i sin körning, då de i vrede vid en incident utropade

-         Hur F_ N kör du?

-         Har du inget körkort eller!

till sina medtrafikanter.

Återigen fick vuxenvärlden sig en tankeställare i vad vi förmedlar av vuxet beteende.

 

OBS. Det var inte Lilleman eller hans kompisar som yttrade dessa meningar. Sådana fraser sägs aldrig i min bil. … Helt ärligt, faktiskt inte! …

1 kommentar:

  1. Det riktigt rolig dag för Lilleman. Det syns i hans ögon.
    kram mamma/mormor

    SvaraRadera